Demam Durian Crepe

Assalammualaikum.

Sana-sini heboh memperkatakan menu pencuci mulut ni. Seriously, sebelum ni aku tak kenal langsung makanan ni sampailah kat newsfeed facebook aku penuh dgn gambar durian crepe. Sejak beberapa minggu lepas bermulalah igauan durian crepe sampai aku termimpi-mimpi. Setiap hari aku dok Google durian crepe ni, tengok macam sedap membuatkan aku tertanya-tanya apakah rasanya. 

Demi tidak menghampakan diri sendiri, aku pun cuba buat sendiri dengan berpandukan resepi yang dikongsikan para blogger lain. Kebanyakan mereka menggunakan resepi dan sukatan yang sama. Aku pun ikut jela, cuma aku campur bahan ikut suka aje sebab takde kitchen scale. Hahaha. Keluarga aku bangsa masak kuih tak payah nak sukat-sukat dgn scale, ikut instinct. Lepas tu buat crepe tak berapa nak nipis. Aku tak tau lah yg aku buat tu rasa dia sama ke macam durian crepe sebenar. Tapi aku rasa sedap aje, lemak-lemak manis. Makan sejuk-sejuk, memang sedap. 

Isi durian nya aku beli yang fresh. Masa aku beli semalam, apek  tu kata durian tu baru sampai. Harga RM6 sekilo. Aku beli 2 biji, harga RM24. Pastu dia tambah 2 biji durian kecik, cukupkan RM25. Pandailah ko apek. Aku tengok label situ dia tulis "Musang King". Aku tak tau lah betul ke tak tapi rasa dia memang sedap, warnanya kuning pekat, isi tebal manakala biji kecik. Kalau ikut ciri-ciri, dah macam musang king. Tapi kalau ikut harga, aku tak tau lah ye. Biasa bukan RMpuluh-puluh ke? Tak kisah lah, janji sodappp. Buat durian crepe pun jadi sedap walaupun first try. 

Leper macam bantal dah lama pakai. Ekekeke.

Rupa dia memang takde nilai komersial lah.

Tapi rasa dia, sedap lah jugak. Sumbat durian banyak-banyak.
Nampak kan crepe aku tebal. Haha. 

Dah tercapai hajat aku nak merasa DC ni. Lepas ni tak tau la nak buat lagi ke tak sebab aku lebih suka makan durian macam tu aje tanpa dieksploitasi dalam bentuk kuih. Ekekeke. At least dah tak jadi igauan dlm mimpi aku dah, nyampah tul.

Kalau korang nak resepi, tanya je kat Pakcik Google, k. Aku segan, sebab aku bukan pandai pun. Hoho. Baik korang tanya yang pakar.

Dah, bye.

0 Tukang Karut Selanjutnya: