Kawan-kawan, Pandulah Secara Berhemah

Assalammualaikum.

Setelah sekian lama tak menaip apa-apa di blog ni, hari ni rasa nak bercerita tentang perangai pemandu-pemandu kat Malaysia ni. Mesti korang semua pun ada pengalaman masing-masing kan. Kalau nak disenaraikan kesalahan-kesalahan kat jalan raya, memang tak terkira banyaknya, silap-silap, diri sendiri pun pernah buat kan? Hehehe. Tapi aku paling tak boleh nak terima dgn sikap sesetengah pemandu yang tak reti SABAR. Nak terbe*** agaknya lah kot sampai memandu secara melulu. Hish, tak ke menyusahkan orang lain namanya.

Sebagai contoh, siang tadi je aku dah kena masa otw nak balik rumah. Nak bagi korang paham lagi, ni ade aku lukiskan gambaran keadaan tadi. Kereta aku yg konon-konon kaler biru tu padahal hakikatnya kaler hitam.

Gigih betul aku melukis, guna Paint aje lak tu dgn mouse. Ini semua gara-gara adik aku melokekkan Bamboo Tablet nya. Ceh. 

Masa kejadian tu aku nak membelok ke kampung aku la. Belakang kereta aku ialah sebuah treler ntah ape jadah tah. Lebih kurang jarak 50m, aku dah bagi signal belok ke kanan, dan disebabkan laluan bertentangan sesak dgn kereta, maka aku berhenti la di tengah jalan dan memang biasa aku dan orang lain buat kat situ. Utk pengetahuan korang, jalan situ agak sempit utk lori treler ntah ape jadah nak selit tepi, kalau setakat kereta masih boleh lagi. Dan kawasan tu memang popular sebagai kawasan kemalangan, yang kena sondol lalu masuk dlm parit pun ade, macam-macam lah kejadian yang boleh meragut nyawa. Aku dah perhati dah kat cermin pandang belakang aku yang treler tu dari jauh memang takde tanda-tanda nak berhenti, kejap lagi aku kerling lagi, eh dah dekat dah macam nak menyelit aje, ingat ko muat ke? Pada masa sama kelenjar adrenal aku semakin banyak merembes adrenalin . Ahh sudahhh, macam-macam ini treler. Rasanya tinggal jarak tak sampai 1m pun antara bontot BK aku dengan kepala treler tu. Gila, bukannya nak berhenti, padahal aku dah lama bagi signal. Ini siap di hon nya lagi aku tu. Cis, apa dia buta ke aku takleh nak membelok, kalau kereta aku leh lompat, dah lama aku tukar ke mode lompat atas kereta-kereta yang bertali-arus di laluan sebelah tu. Hampagas tul...

Aku berdoa semoga takde kejadian buruk menimpa aku dan Alhamdulillah tak lama tu jalan clear dan cepat-cepat aku membelok. Syukur tak jadi apa-apa. Masuk jalan kampung pulak, kesabaran aku pulak yang teruji. Huhu. Entry ini akan bersambung episod seterusnya. Kes penunggang motosikal pulak.

Kbai.

0 Tukang Karut Selanjutnya: